Knivsta Judoklubb

Gradering

I judo finns flera olika bältesgrader, från vitt bälte upp till svart (1-5 dan), polkagrisrandigt (6-8 dan) och rött (9-10 dan) bälte.

De grader man kan få på sin klubb, halvgult till och med brunt bälte, kallas kyugrader.

För svart bälte och uppåt, 1-10 dan, graderas man på nationell eller internationell nivå.

Nedan hittar ni några bra filmer där teknikerna för de olika graderna gås igenom. Det finns ingen film för helbrunt bälte då man där föväntas behärska samtliga tekniker till tidigare grader.

Filmerna är inspelade av IK Västra Mölndal. Tori är Sebastian Jansson och uke är Anton Lööf.

Vitt bälte med gult streck

Gult bälte

Gult bälte med orange streck

Orange bälte